Menu Makan Tengahari

Gulai Ikan Temenung / kembung

Bahan-bahannya :

Ikan
Serbuk rempah kari ikan 2 bungkus
Santan
Asam jawa
Bawang merah 3 ulas
Bawang putih 3 ulas
Garam dan serbuk perasa


Bahan untuk menumis :

2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

*aku tak masukkan daun kari dan halba campur sebab aku masukkan apa yang ada saja. Sempoikan?

Bahan tambahan, hanya kacang bendi.

Cara-cara membuatnya :

Siang ikan, basuh dengan asam jawa dan garam, kemudian cuci bersih dan selawat. Kalau blah Kedah ni kami kata cucuq ayaq. Kemudian masukkan bawang merah, bawang putih, air asam jawa, sedikit santan pekat ke dalam blender. Blendkan semua bahan dan mulalah menumis bawang merah dan bawang putih. Masukkan bahan yang telah diblend tadi. Perlahankan api, kemudian masukkan garam dan serbuk perasa. Sementara menunggu rempah betul-betul masak bolehlah bersantai seketika.

Kalau aku, sambil menunggu rempah masak, aku akan cuci semua bekas yang telah digunakan, masak nasi, dan on laptop..buatlah apa yang patut. Selalunya kalau tak ada mod menulis, aku akan layan drama korea saja. Canggih tak? Sebab api dah slow jadi gulai takkan hangit. Sesekali pergilah kacau hinggalah rempah naik minyak dan masak. Nak tahu macam mana rempah dah masak. Ini petua orang tua-tua. Kalau kita ceduk rempah tu dengan senduk dan rempah tu tak lekat disenduk maknanya rempah dah masak, Macam masak kek jugalah, kalau adunan dah tak lekat di sudu maknanya kek dah masak, kan?




Ikan Sepat Goreng

*Ikan sepat ni kalau basuh kena guna daun serai. asam jawa dan garam sebab ikan jenis darat ni hanyir sikit. Sebelum digoreng, masukkan sedikit saja garam dan kunyit. Lagi best kalau guna kunyit hidup dan tambah sedikit serbuk perasa. Serbuk perasa tu tak semestinya aji no moto saja. Kadang-kadang aku guna serbuk perasa hilal atau knor.


Menu Tengahari


*sempoi saja menu tengahari ni tapi, Alhamdulillah..rezeki pemberian Allah. Banyak ni pun..orang lalu belakang kalau tak beralih memang tak nampaklah..haha..sedap dan menyelerakan.



Udang Sirin Rangup

*udang sirin rangup ni tak ada resepi. Aku cuma nak tolong promote saja. Anak saudara buat bisnes udang sirin rangup ni. Dia jual satu balang rm15.00..

Kalau ada yang berminat boleh contact dia melalui no hp yang diberi di bawah ini.

Azizah Abd Halib -013-5890951

Ulasan