Gulai rempah giling versi blend





Bahan-bahannya..

Cabai kering segengam
Rempah biji 2 sudu besar
Jintan manis 1 sudu besar
Jintan putih 1 sudu kecil
Bawang merah 5 ulas
Bawang putih 3 ulas
Jus asam jawa secukup rasa
Garam dan serbuk perisa
Lada hitam 1 sudu besar
Kunyit ketul 1/2 inci..kunyit ketul ni bukan kunyit hidup tau tapi kunyit kering.
Santan ikut suka, selalunya sebiji nyiok la..
Ikan 1kg

Bahan tumisan..
3 ulas bwng merah
2 ulas bawang putih
1 ranting daun kari
Halba campur 1 sudu

Bahan tambahan..
Bendi dan tomato

Caranya..
Cabai kering digunting dan direbus. Lada dan kunyit ketul ditumbuk dulu. Kemudian masukkan dalam blend lada dan kunyit ketul yg telah ditumbuk, cabai yg telah direbus, rempah biji, jintan manis dan jintan putih. Blend sampai lumat dan kemudian tapis guna penapis untuk tapis sayur, bukan penapis santan naa...haha

Lepas tu baru blend bawang, kalau ikut resepi aku mesti nak tambah bawang besar 1 labu.

1st sekali tumis bawang merah dan bawang putih bersama halba campur dan daun kari. Perlahankan api dan tumis hingga naik bau, kemudian baru masukkan bahan blend rempah yg telah ditapis tadi dan bawang yg diblend berasingan sbb bawang tak perlu ditapis. Api biarkan slow sampai rempah masak. Jangan bagi rempah masak mengejut, tak sedap! Opss..sebelum tinggalkn periuk atas dapur masukkan dulu jus asam jawa, garam dan serbuk perisa, kacau dan biarkan seketika. Kalau aku, sementara nak tunggu rempah masak, aku cuci semua bekas yg digunakan, basuh beras dan masak nasi, lpas tu on komputer dan layan drama korea..haha..jgn bimbang..takkan hangit, sesekali pi la kacau rempah tu sampailah rempah tu naik minyak. Dah masak rempah masukkan santan dan ikan, bendi dan tomato last sekali, dua minit sblum tutup api. Settle! Selamat mencuba, kalau nak!

Nota : Untuk gulai daging,  untuk menumis tambah halia, kulit kayu manis dan bunga lawang.

Untuk ditumbuk pula cuma tambah kulit kayu manis dan halia, lepas tumbuk hingga hancur baru diblend dgn bahan2 yg lain. Masukkan juga kerisik bersama rempah yg sudah ditumis.

P/s : kuah jangan ceroi satgi siah sengal marah dok tiru pulak ayat2 ceroi dia..hihi, sempat lg nak promote..

Ulasan